kategorie
inne z tej kategorii
- "Czym dla Pana jest szkło?" Profesor Zbigniew Horbowy w rozmowie z dr Krystyną Łuczak-Surówką
- WNĘTRZARSKIE TRENDY OKIEM PROJEKTANTKI – MAGDALENA MIŚKIEWICZ PODSUMOWUJE MIJAJĄCY ROK
- Oskar Zięta o debiucie na międzynarodowej arenie, o sztuce w przestrzeni publicznej i o planach na przyszłość
- Industrialny – czyli jaki? Rozmowa z trendwatcherką Agnieszką Polkowską
- Dlaczego w pandemii Polacy inwestują w sztukę? RAFAŁ KAMECKI - założyciel i prezes Artinfo.pl w rozmowie z Exspace.pl
- Dobrze zaprojektowany start-up to? Petr Menclík, CEO i Dyrektor Zarządzający Dotykačka Czechy i Urszula Kałużna
polecane artykuły
na każdy temat

Z Gdańska przez Frankfurt do Dubaju – po sukces. Rozmawiamy z Katarzyną Krystian-Browalską, wiceprezes HeatQ Technology
Z Gdańska przez Frankfurt do Dubaju – po sukces!
O znaczeniu estetyki produktów, roli narządów w przedsiębiorstwie, pasji, sprzyjaniu losu, a także o podboju świata rozmawiamy z Katarzyną Krystian-Browalską, wiceprezes HeatQ Technology.
Przed Wami nowe perspektywy. A jak się to wszystko zaczęło?
Katarzyna Krystian-Browalska: Od mojego męża, Tomasza Browalskiego, prezesa HeatQ Technology. Od zawsze był typem naukowca, przy czym znacznie bliżej było mu do szalonego wynalazcy niż do akademickiego wykładowcy. Pasję do techniki, elektroniki, majsterkowania stopniowo przekuwał w biznes. A jest to pasja zupełnie autentyczna, szczera, pełna energii, radości. Taka pasja promieniuje na świat i łatwo się nią zarazić. Taki jest prawdziwy fundament i geneza naszej firmy: “pasja zakaźna przenoszona drogą zawodową”.
Jest zatem pasja, ale i potrzeba jej urealnienia. Mąż – wizjoner, wynalazca i żona – menadżer, osoba odpowiedzialna za rozwój? Jak serce i rozum?
Tak, to dobra analogia. Przy czym my jesteśmy organizmem o dość nietypowych właściwościach biologicznych, bo serce i rozum potrafią się zastępować, wymienić funkcjami życiowymi gdy zachodzi taka potrzeba. Jedno kreuje i wymyśla, drugie próbuje wcielić w życie, poruszając się mniej w świecie idei, a bardziej wśród materii. Ale gdy jedno potrzebuje słowa otuchy, wsparcia, dodania odwagi, to któż lepiej niż nie serce potrafi wzmocnić na duchu? Poza tym w HeatQ jesteśmy wszyscy trochę ludźmi renesansu: mnogość zainteresowań i zdolności jest nie tyle pożądana, co wręcz niezbędna, by odnaleźć się w świecie. Business development, sprzedaż, marketing, analiza rynku, optymalizacja produkcji… nic co związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa nie jest nam obce. I naturalnie lejtmotyw: technologia, która jest wpisana w nasze firmowe DNA.
Czym zatem zajmuje się przedsiębiorstwo z technologią w kodzie genetycznym?
Zacznę od końca. A na samym końcu jest maksymalny komfort zarządzania energią. To jest to, co chcemy dawać klientom i światu poprzez nasze produkty. To nasz „święty Graal”, cel celów, zresztą wpisany w misję HeatQ. Jest to zadanie niełatwe, czasami wręcz żmudne, ale zawsze godne poszukiwań i wyrzeczeń.
To mówi, zdaje się, serce. A co powie rozum?
Rozum powie, że projektujemy i produkujemy grzałki elektryczne ze sterownikiem mikroprocesorowym, wdrażamy obsługiwane przez urządzenia mobilne systemy automatyki do inteligentnej dystrybucji ciepła w pomieszczeniach, działamy na zasadzie OEM i ODM.
Rozmawialiśmy o misji HeatQ Technology. Jest w niej zapisana chęć zostania „liderem rynku międzynarodowego w zakresie dostarczania nowych rozwiązań opartych na układach elektroniki”. Trzeba przyznać, że to ambitne.
Powiem więcej: to nawet zuchwałe. A może i trochę szalone. Ale takie powinny być marzenia, prawda? W biznesie ludzie zbyt często popadają w skromność i samoograniczenie, nie pozwalając sobie na odrobinę fantazji czy rozmachu. A nawet jeśli zdobędą się na tą odrobinę szaleństwa, to szybko pojawia się grobowe pytanie: czy to aby rozsądne? W słynnym przemówieniu podczas rozdania dyplomów na Uniwersytecie Stanforda w 2005 roku Steve Jobs złożył absolwentom ostatnie życzenie: „pozostań nienasycony, pozostań nierozsądny”. Myślę, że każdy przedsiębiorca powinien pochylić się nad tymi słowami, choćby na chwilę. My w HeatQ bierzmy to na serio. Gdyby nasza firma miała herb, motto brzmiałoby, za Wergiliuszem, audaces fortuna iuvat. Śmiałym szczęście sprzyja.
Grzałka elektryczna ze sterowaniem mikroprocesorowym HeatQ Technology
HeatQ Technology - Kadra
Wydaje się, że los jest ostatnio po waszej stronie. Dlaczego?
W sztuce fortunę przedstawiano jako niewidomą, z zawiązanymi oczami. To niepokojące, bo przecież wszyscy kupujemy oczami, a ładne rzeczy działają lepiej.
Naprawdę Pani w to wierzy? Że produkt może działać lepiej, bo lepiej wygląda?
Oczywiście! Ale to, w co ja akurat wierzę, nie ma w tym momencie znaczenia – pomówmy o nauce. W 1995 roku dwóch japońskich uczonych, Masaaki Kurosu i Kaori Kashimura z ośrodka Hitachi Design Center rozpoczęło badania nad… wyglądem bankomatów. A konkretnie czymś, co dziś nazywamy UI, czyli interfejsem użytkownika. Wszystkie bankomaty miały identyczną funkcjonalność, jednak niektóre miały bardziej atrakcyjne dla oka panele z przyciskami i ciekawsze wizualnie wyświetlacze. Wyniki badań nie pozostawiły żadnych złudzeń: pomimo braku obiektywnych różnic w działaniu, „ładniejsze” bankomaty zostały uznane przez użytkowników za prostsze w obsłudze, szybsze, bardziej skuteczne. Można powiedzieć, że to tylko Japończycy… ale kolejne badania w różnych częściach świata potwierdzały to zjawisko, co zrobił choćby izraelski badacz Noam Tractinsky. Jednak mój ulubieniec to amerykański psycholog poznawczy i badacz, Donald Norman, który w książce Emotional Design. Why we love (or hate) everyday things wskazał trzy poziomy doświadczania wzornictwa produktów: instynktowny (dotyczący wyglądu rzeczy), behawioralny (mówi o przyjazności dla użytkownika) i refleksyjny (obejmujący nasze świadome ustosunkowanie się do produktu). W skrócie: przedmioty estetyczne są częściej wybierane przez klientów, ponieważ wydają się działać lepiej i być prostsze w obsłudze – niezależnie od tego, czy faktycznie są. Nie podejmę się w gruncie rzeczy filozoficznego rozważania na temat tego, czy i w którym momencie i przy jakiej skali takie przekonanie faktycznie staje się prawdą, a dzięki takiej właśnie percepcji ładne przedmioty rzeczywiście „działają” lepiej.
Kares Chrom HeatQ Technology
Czy taki jest zatem pomysł HeatQ Technology na produkty? Przykładowo: grzałki? Aby po prostu były ładne, ładniejsze niż u konkurencji?
Nie tylko. Nasze grzałki są ładne, nawet bardzo. Weźmy na przykład najnowszą: model NEX. Mówiąc nieskromnie, acz obiektywnie, to mistrzostwo wzornictwa przemysłowego. Zresztą zgłosiliśmy ją do prestiżowego konkursu wzorniczego Dobry Wzór i cały czas trzymamy kciuki. Łatwo tu ocenić książkę po okładce – i w tym przypadku czytelnik nie rozczarowałby się ani trochę. Grzałka NEX to zaawansowany sterownik lokalny najnowszej generacji, wyposażony w moduł Bluetooth i moduł komunikacji radiowej 868 MHz. To również bijące serce inteligentnego systemu NEX, do którego należy też czujnik otwartego okna, czujnik temperatury pomieszczenia i wiele innych elementów. Oczywiście całym systemem możemy zarządzać z poziomu aplikacji w smartfonie czy tablecie, która również jest estetycznie zaprojektowana. W HeatQ wierzymy, że funkcja i forma są jak dwie strony tej samej monety: gdy którejś zabraknie, całość jest bezużyteczna.
NEX White HeatQ Technology, produkt nominowany do konkursu Dobry Wzór 2019
NEX Silver HeatQ Technology, produkt nominowany do konkursu Dobry Wzór 2019
NEX Black HeatQ Technology, produkt nominowany do konkursu Dobry Wzór 2019
A stoiska wystawiennicze na targach? Jesteście jednym z tegorocznych laureatów StandOUT. ISH we Frankfurcie – największego na świecie spotkania branży instalacyjnej.
Tak, to prawda; wyróżnienie honorowe na tej imprezie jest dla nas dużym sukcesem i powodem do dumy. To 5 miejsce wśród 68 stoisk! Jak wszystko, co robimy, było przemyślane, estetycznie zaprojektowane, funkcjonalne. Przy okazji pragnę podziękować wszystkim za oddane na nas głosy – obiecujemy, że nie spoczniemy na laurach, bo przed nami kolejne wyzwanie. W dniach 17-19 września będziemy obecni na Middle East Design & Hospitality Week 2019 w Dubaju. Przeszło 1000 wystawców, ponad 50 000 odwiedzających, niezliczone możliwości inspiracji i nowych kontaktów – i to na jednym z najbardziej wymagających rynków na planecie.
HeatQ Technology Wyrożnienie Honorowe StandOUT. ISH 2019
Czyli zgodnie z misją: lider na rynku międzynarodowym?
Gdyby prokrastynacja, czyli trudne słowo na zwlekanie i ociąganie się, miało jakąś zorganizowaną formę, na przykład klub czy stowarzyszenie, to jego oficjalnym powiedzeniem byłoby: „Podbijemy cały świat! Jutro”. My wolimy poszerzać horyzonty małymi krokami, ale konsekwentnie, we właściwym kierunku. I to już dziś.
Dziekujemy za inspirująca rozmowę.
HeatQ Technology Website Facebook Instagram
Inne artykuły z kategorii ROZMOWY
-
"Czym dla Pana jest szkło?" Profesor Zbigniew Horbowy w rozmowie z dr Krystyną Łuczak-Surówką
-
WNĘTRZARSKIE TRENDY OKIEM PROJEKTANTKI – MAGDALENA MIŚKIEWICZ PODSUMOWUJE MIJAJĄCY ROK
-
Oskar Zięta o debiucie na międzynarodowej arenie, o sztuce w przestrzeni publicznej i o planach na przyszłość
-
Industrialny – czyli jaki? Rozmowa z trendwatcherką Agnieszką Polkowską
-
Dlaczego w pandemii Polacy inwestują w sztukę? RAFAŁ KAMECKI - założyciel i prezes Artinfo.pl w rozmowie z Exspace.pl
-
Dobrze zaprojektowany start-up to? Petr Menclík, CEO i Dyrektor Zarządzający Dotykačka Czechy i Urszula Kałużna