wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY
28 marca 2020
wszystkie artykuły z działu >> ROZMOWY

BIZNES W CZASACH PANDEMII. Smart Design Expo, EMANO, Marii JJ Design. Jak widzą przyszłość?

NEWS-EXSPACE

Pandemia COVID-19 wywołana wirusem SARS-CoV-2 - zagroziła ludziom w wymiarze zdrowotnym, psychicznym oraz ekonomicznym. A przecież biznes to ludzie. Firmy to przedsiębiorcy, eksperci, specjaliści, usługodawcy, usługobiorcy, pracownicy, klienci, konsumenci, ludzie. Jeśli pozwolimy, żeby podzielił nas lęk, niepewność, nieufność, kryzys uderzy mocniej, a ekonomiczne konsekwencje dotkną wszystkich z dużo większą siłą. Rozumiemy, że dzisiaj wiele zależy od tego, czy będziemy potrafili spojrzeć na biznes w jak najszerszej perspektywie.

 

biznes-wczasach-pandemii-exspace

#WspieramyFirmy BIZNES W CZASACH PANDEMII | 1.

Dlatego Exspace.pl, platforma promująca kreatywne przestrzenie, marki i dobry design, prowadzi akcję #wspieramyfirmy BIZNES W CZASACH PANDEMII. W ramach akcji portal bezpłatnie udostępnia panel baza firm, zapraszając do tworzenia wizytówek VIP oraz do rozmowy: Jak pandemia COVID-19 przeformatuje polską gospodarkę? Jak firmy przygotowują się do zmian?

Dzisiaj w ramach #WspieramyFirmy BIZNES W CZASACH PANDEMII rozmawiamy z Łukasz Jerzmanowski - współwłaściciel Smart Design Expo, Olimpia Krakowska - współwłaścicielka EMANO i Maria Juchnowska założycielka studio Marii JJ Design.

Smart Design Expo
www.smartdesign-expo.com

Smart Design Expo to jedna z największych w Polsce firm z branży wystawienniczej. Zajmuje się projektowaniem i budową stoisk wystawienniczych na całym świecie.

EXSPACE: Jak pandemia COVID-19 przeformatuje polski rynek wystawienniczy?

Łukasz Jerzmanowski, współwłaściciel Smart Design Expo: To pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi i kierunku. Chcielibyśmy wierzyć, że branża wystawiennicza powstanie jak feniks z popiołów, ale ciężko jest cokolwiek w tej chwili przepowiadać. Wirus rozpoczął zbieranie żniw w Europie - uderzył najmocniej w  największą potęgę targową: Niemcy, Hiszpanię oraz Włochy. Na całym świecie, w tym w Polsce, potrzebna jest przemyślana strategia: co oferować? Jak zatrzymać wystawców? Jak zachęcić zwiedzających do powrotu? Każdy staje się w tej chwili ekspertem, w sieci krąży wiele nieprawdziwych informacji - dlatego ważne jest, abyśmy badali nastroje, rozmawiali o sytuacji, która w tej chwili nastała. Śledźmy sytuację, bądźmy na bieżąco i reagujmy.

JERZMANOWSKI-SMART-DESIGN-EXPO-EXSPACELiczymy, że po tym przykrym okresie izolacji, który nastał, ludzie z ochotą powrócą do tej najważniejszej potrzeby: komunikacji. Wierzymy, że targi z powrotem będą spoiwem łączącym ze sobą firmy, pozwalającym na szeroko rozumiany networking. W końcu po głębokim wdechu, będziemy mogli odetchnąć.

Powrót do targowego porządku dziennego nie będzie należał do najłatwiejszych. Nasza branża, jak zresztą każda inna, musi pozostać solidarna i walczyć o powrót w całej swojej okazałości. Dotyczy to zarówno światowych stowarzyszeń targowych, ośrodków i firm targowych, ale również wystawców i zwiedzających.

To jest prosty rachunek. Ośrodki targowe muszą wiedzieć, że jest sens targi organizować, że wynajmą powierzchnię. Potrzebują wystawców. Ci z kolei potrzebują ludzi, którzy przyjdą, aby poznać ich ofertę, biznes, obejrzeć produkty. Zwiedzający za to, przychodzą na targi w celu zobaczenia nowości, ciekawych rozwiązań ze swojej branży, porozmawiać o możliwościach biznesowych. Wielu ludzi ma tendencje do siania defetyzmu - pesymizm nie przyniesie korzyści żadnej branży. Dużo w tej chwili zależy od strategii wystawców - od ich świadomie prowadzonej strategii marketingu.

Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi klientami -  większość z nich w ogóle nie rozważa rezygnacji z przyszłych targów.

Jak Smart Design Expo przygotowuje się do tych zmian?

Przede wszystkim nie przestajemy działać. Targi na chwilę obecną są odwołane, ale przyjdzie wrzesień, październik, listopad i grudzień - wtedy chcemy być gotowi, by wesprzeć naszych klientów. Mamy zaplecze w postaci doświadczonych specjalistów, stolarzy, elektryków - ponad 150 pracowników. To nie jest moment, aby się poddać, tylko pomyśleć o dywersyfikacji. Dalej robić to, w czym jesteśmy dobrzy. Mamy doskonale przygotowany zespół do projektowania i produkcji showroomów, aranżacji i wykonania sklepów, ekspozytorów, lad. To, co na chwilę obecną polskie firmy muszą sobie dać, to wzajemne wsparcie i zrozumienie. Jak już wspomniałem, jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi klientami - wystawcami. Ze względu na to, że część targów branżowych może się ze sobą pokrywać jesienią, biorąc pod uwagę zmiany dat, to jesienią możemy mieć dużo pracy i tej myśli się trzymamy. 

EMANO
www.emano.com.pl

EMANO to wiodący producent stojaków, regałów ekspozycyjnych oraz ekspozytorów reklamowych sklepowych.

Jak epidemia COVID-19 przeformatuje polski rynek działalności gospodarczej?

Olimpia Krakowska, współwłaścicielka EMANO: Trudno na tą chwilę przewidzieć jak epidemia odbije się na polskiej oraz światowej gospodarce. Każdego dnia dochodzą do Nas nowe informacje na które Polski Rząd reaguje nowymi obostrzeniami. Jedno co jest pewne, to że obecny stan odbije się na wielu Olimpia Krakowska_Emano_Exspace-przedsiębiorstwach, co będzie miało przełożenie w redukcji zatrudnienia oraz wydatków. Wszystko to spowolni gospodarkę. Jak długo? Na tą chwilę nikt tego nie wie. Fabryka całego świata którą są Chiny, obecnie na nowo otwiera zakłady, a ludzie wracają do pracy.

Europa w chwili obecnej jest w trakcie lub nawet przed szczytem zachorowań i np. we Włoszech fabryki są zamknięte. Sytuacja stanu wyjątkowego może potrwać jeszcze 2,3 miesiące. Liczymy jednak że po wielkiej burzy wyjdzie słońce. Już teraz wiele polskich firm wysyła komunikaty do swoich partnerów, że mimo trudnego czasu pracują i starają się sprostać nowej sytuacji. Każde przedsiębiorstwo zachęca do dalszych działań przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności.

Jak EMANO przygotowuje się do tych zmian?

Emano bardzo szybko zareagowało na nowe okoliczności. Nawet w czasach pandemii społeczeństwo musi robić zakupy. Nasza oferta została poszerzona o ekspozycje sklepowe , osłony twarzy i wolnostojące stojaki do dezynfekcji które gwarantują większe bezpieczeństwo dla Klientów oraz personelu sklepu.

Liczymy się z tym że nadchodzące miesiące mogą być znacznie mniej pracowite - firmy w okresie kryzysu redukują wydatki marketingowe. Jeśli dojdzie do takiego spowolnienia planujemy ten czas wykorzystać na przygotowywanie nowych strategii firmy.

Marii JJ Design
www.juchnowska.com

Marii JJ Design to pracownia projektowa zajmująca się przede wszystkim ceramiką, założona przez Marię Juchnowska - projektantkę polskiego pochodzenia, pracującą w Oslo.

Pandemia COVID-19 z dnia na dzień zmienia nasze życie. Jak przeformatuje ona rynek artystyczny i projektowy w Polsce, a jak na świecie?

Maria Juchnowska, załaożycielka studio Mari JJ Design: Wszystko się zweryfikuje, jak w dżungli będzie się liczyło prawo silniejszego, sprytniejszego, trzeba będzie umieć wykorzystać umiejętności do tej pory niepraktykowane, nie zgłębiane. Nie bez powodu w naturze to zawsze silniejszy zostaje w grze, słabszy zawsze odpada i nie chodzi tu jedynie o nakłady finansowe, bo pieniądze są, a potem ich nie ma i znowu są, tu chodzi o pomysł na siebie, na biznes, to zabiera trochę czasu, niekiedy całe życie. Co funkcjonowało do tej pory nie będzie tak samo funkcjonowało w POS COVID-19. Nie będzie miejsca na stare sentymenty, układy. Trzeba będzie na nowo zakasać rękawy, ruszyć głową, zrobić inwentaryzację wewnętrzną i dookoła siebie i ruszyć do przodu. Posypie się dużo, ale też pojawi się miejsce na nowe, na ludzi nie tylko z doświadczeniem i kontaktami, ale siłą przebicia, pomysłem na siebie, na biznes, na przyszłość i to nie tą odległą przyszłość - ale tą najbliższą. Na pewno nie będzie łatwo, ale to jest “wake up call” dla tych, co za bardzo przywykli do komfortu i rutyny w swoich środowiskach, do stołków, ciepłych posadek układów i układzików. To będzie miało wpływ na absolutnie każdego obywatela tego MARIA-JUCHNOWSKA-MARI-JJ-DESIGN_Exspacekraju, kontynentu, świata i jeśli nie zrozumiemy tego teraz zamiast szukać winnych, jak to leży w polskiej naturze i rozgrzebywaniu przeszłości, obarczaniu winą “tych innych” za to czy za tamto to mamy problem… ale raczej sami ze sobą.

Przeformatowanie będzie bardzo duże. Na samą myśl cieszę się z powiewu świeżego powietrza w starych skostniałych układach w każdym środowisku i w każdym kraju. Podając przykład targów zawsze mnie zastanawiało jak niektóre rzeczy się sprzedają, sekret tkwi nie tylko w produkcie, ale w relacjach międzyludzkich, biznesowych, starych układach, układzikach w absolutnie każdych kręgach.

Nie martwię się przyszłością bo to nie pomoże, każdy poniesie straty finansowe, personalne, to siła wyższa. Trzeba mieć usposobienie “do przodu, dam radę”. Bądźmy wdzięczni za to co mamy, a życie, biznes ułoży się. Strach paraliżuje i powstrzymuje od działania, trzeba mieć to coś, wiarę we własne możliwości nieważne w jakich warunkach przyjdzie nam żyć.

W lutym i marcu tego roku na zaproszenie Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w programie “Profesor wizytujący”, prowadziłam zajęcia ze studentami ceramiki II i IV roku studiów dziennych. Temat, który im zadałam był jak się dziś okazuje bardzo na czasie. W ciągu zaledwie kilku zajęć studenci powinni byli zrealizować “pracę walizkową” czyli coś wykonanego na konkretną: wystawę, targi, biennale, co zmieści się w walizce, coś na co nie mają budżetu, np. na transport. Chciałam wzbudzić w nich poczucie wykorzystania tego, czym dysponują. Zmagają się z tym młodzi projektanci, artyści zaraz po studiach i przez wiele lat po studiach. Wykładowcy sami przyznają, że tego nie uczą, bo po prostu nie są w stanie nauczyć czegoś, czego sami nie praktykowali i nie mają takich doświadczeń. Problem nie tkwi w “tu i teraz”, ale jest w samym podejściu do sprawy. W sposobie przekazywania wiedzy, w nauce, szacunku do tego co mamy. Zapewne wiele osób robi teraz “wiosenno-koronowe porządki” w domach i zastanawia się “skąd tyle mam i po co mi to?”. Najważniejsze jest ile wyciągniemy z całej sytuacji, lubię porównywać to do “dobrze wyciśniętej cytryny”. Wyciskam ją zawsze do samego końca.

Najbliższe miesiące w związku z pandemią COVID-19 to bardzo trudny okres zarówno dla ludzi, jak i biznesu na całym świecie. Jaki ty masz plan na ten czas?

Na pewno nie zamartwiać się “na zaś” bo to generuje strach a on obezwładnia, brać dzień po dniu, powoli dozować słuchanie informacji medialnych nie pozwolić sobie na strach. W ostatnich 5 latach mojej kariery pracowałam międzynarodowo. W tym roku absolutnie wszystkie plany mi odpadły, a miały być Chiny, Włochy, Finlandia, Niemcy. Warto osiąść na jakiś czas dopóki sytuacja się nie uspokoi. Na pewno sektor artystyczno-designerski dostanie `po nosie', jednak martwienie się na zaś nic nie da, tylko wzmocni negatywną energię. Lepiej koncentrować się na nadchodzącym nowym i na pozytywach, które wynikają z sytuacji i epidemii: czas dla siebie, porządki inwentaryzacja zewnętrzna i wewnętrzna, izolacja, wzrastająca świadomość, docenienie tego co się już ma i osiągnęło, wspaniali ludzie dookoła. Jedno jest pewne mamy wolną wolę, ważne jest to jakiego wyboru dokonamy i jakie będą jego konsekwencje, jak będziemy koegzystować jako społeczeństwo, ludzie, sąsiedzi, rodzina. Teraz jest tu i teraz, użyjmy tego czasu i wyciśnijmy tę cytrynę najlepiej jak się da, dla samych siebie i otoczenia.

Dziekujemy Państwu za te jakże cenne słowa.

Dużo zdrowia. Dbajmy o siebie, o innych, o swoje rodziny! #zostańwdomu

________________

ZAPRASZAMY! W związku z pandemią COVID-19 wywołaną wirusem SARS-CoV-2 portal EXSPACE.PL prowadzi akcję #WspieramyFirmy BIZNES W CZASACH PANDEMII – w ramach której rozmawia z firmami i BEZPŁATNIE udostępnia panel BAZA FIRM zapraszając do tworzenie Wizytówek VIP. Jeśli chcesz się z nami skontaktować i opowiedzieć swoją historię, napisz na adres: info@exspace.pl

fot. materiały prasowe firm

kominy_buffy_bandany-szczupak-exspace

 

 

 

wizytówki

Komentarze:

loading
fajna i mądra akcja
skomentowany przez    Joanna    28 marzec 2020, 12:01 obserwuj post

Reklamy

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.