Wizytówki

Reklama

wszystkie artykuły z działu >> DESIGN
01 grudnia 2020
wszystkie artykuły z działu >> DESIGN

Laureaci konkursu Projekt Roku 2019/2020

NEWS-EXSPACE

Gala Projektu Roku 2019/2020 za nami. W sobotę 28.11.2020 odbyła się gala tegorocznej edycji Projektu Roku. Z uwagi na szalejącą obecnie pandemię organizatorzy podjęli decyzję o zorganizowaniu jej w całości online. Wydarzenie dostępne było dla wszystkich w sobotę 28.11.2020 roku.

Projekt Roku, organizowany przez STGU, to pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje designu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Konkurs powołany do życia w 2010 corocznie analizuje najbardziej przełomowe realizacje twórców grafiki użytkowej w Polsce oraz promuje wartości bliskie Stowarzyszeniu Twórców Grafiki Użytkowej.

baza_firm_pracownie_projektowe_exspace

Projekt Roku nie chce podejmować się jedynie estetycznej oceny projektów. Zależy nam aby w procesie pozyskiwania projektów, które są następnie dyskutowane na obradach jury dostrzeżony został szerszy kontekst ich powstania oraz zdiagnozowane zostały tendencje w kategorii jaką jest grafika użytkowa. W ramach konkursu będziemy starali się rozpatrywać nominowane projekty na kilku płaszczyznach, niejednokrotnie zderzając ze sobą dzieła mieszczące się w różnych kategoriach formalnych. Kategorie konkursu są zdefiniowane w taki sposób aby znajdować punkty styku w miejscach interesujących z perspektywy STGU.

Podczas tegorocznej edycji konkursu, Jury, w składzie: Julia Kahl (Slanted Publishers), Agata Korzeńska (Idee; ASP Katowice), Michał Mierzwa (Uniforma), Katarzyna Nestorowicz (Noviki), Marcin Olkowicz (SAR), Lena Pianowska (Livi Studio; STGU), Bogna Świątkowska (Bęc Zmiana), Filip Tofil (syfonstudio; STGU) przyznało nagrody w ośmiu kategoriach, nagrodę główną Studio/ Projektant Roku oraz Nagrodę Specjalną.

O Laureatach konkursu Projekt Roku 2018 piszemy tutaj

LAUREACI Projekt Roku 2019/2020

Projekt Roku (Grand Prix) 

Tegoroczna edycja przyjęła zaskakujący obrót – Jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody głównej Projekt Roku, rekomendując w zamian do Nagrody Specjalnej projekt spoza głównych kategorii konkursowych.

Wyróżnienie Projekt Roku zostało przyznane Krystianowi Berlakowi i Kamilowi Pietrzakowi za album „Biały Tunel”.

Biały_tunel_Krystian_Berlak_projekt-roku_exspace

wszystkie zdjęcia materiały prasowe Laureatów Projekt Roku 2019/2020

Biały_tunel_Krystian_Berlak_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Projekt „Biały Tunel” jest projektem kompletnym. Strategia promocji albumu połączona z formalnym wyglądem płyty oraz aplikacji stworzonych w ramach identyfikacji sprawiły, że ten eksperymentalny projekt wciąga, hipnotyzuje i pozwala się zatopić w swoim zdehumanizowanym, czarno-białym świecie. Rzadko się zdarza praca przemyślana na tylu płaszczyznach i estetycznie dopięta na ostatni guzik.

Nagroda Specjalna (Grand Prix) 

Zamiast regulaminowego Grand Prix przyznano w tym roku Nagrodę Specjalną, która trafiła do Oli Jasionowskiej za znak Ogólnopolskiego Strajku Kobiet, jako projekt, który „z prędkością pioruna przekroczył granice Polski, stając się symbolem protestów kobiet w wielu miejscach na ziemi.” 

strajk_kobiet-Ola_Jasionowska_projekt-roku_exspace

foto Agata Kubis - APP

strajk_kobiet-Ola_Jasionowska_projekt-roku_exspace

Ola Jasionowska - graficzka i ilustratorka. Od 2016 r. pracuje w Biurze Marketingu Miasta st. Warszawy. Wcześniej pracowała w agencji DDB Warszawa. Prawie absolwentka Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych na wydziale Sztuki Nowych Mediów. Od kilku lat tworzy identyfikację wydarzeń miejskich. Współprac owała m.in. z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Teatrem Wielkim w Warszawie, Teatrem Żeromskiego w Kielcach, TR Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Barem Studio, od którego wszystko się zaczęło. Autorka identyfikacji wizualnej Strajku Kobiet, plakatu „Dziękujemy spacerowiczom” i neonu na moście Świętokrzyskim w Warszawie.

Studio/Projektant Roku 

Studiem Roku ogłoszono firmę Redkroft, laureata dwóch nagród w tegorocznych kategoriach konkursowych.

Redkroft_projekt-roku_exspace

Redkroft_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Niczym rewolwerowiec w samo południe stanęli naprzeciw wszystkim finalistom. Już w poprzednich kategoriach położyli trupem swoich adwersarzy, i to dwukrotnie. Jury doceniło Studio Redkroft za świadome budowanie swojej pozycji na rynku, kompleksowe myślenie, dbałość o detal, poczucie humoru i przewrotność.

Jury postanowiło także wyróżnić tytułem Studia Roku grupę Pan Generator.

Pan_Generator_projekt-roku_exspace

O Kinetycznej “inforzeźbie” na lotnisku w Shenzhen stworzonej przez polskich artystów z grupy panGenerator piszemy więcej tutaj

Pan_Generator_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Z tym Panem Generatorem to nie wiadomo co zrobić. Wysyła projekty jakieś takie nie-do-końca-graficzne, trzeba ich dotykać, słuchać. Komplikuje nam rzeczywistość analogową zaplatając ją ściegiem cyfrowego kodu. Dane wejściowe wizualizują się przed naszymi oczami nie tak jak byśmy chcieli – w formie słupków, wykresów – ale w formie fizycznych obiektów, rzeźb i struktur. I tylko nie wiadomo czy to jeszcze grafika czy już przyszłość? A może to przyszłość grafiki.

Forma

Laureatem kategorii Forma zostało studio Redkroft za identyfikację marki Heimdall.

Heimdall_redkroft_projekt-roku_exspace

Heimdall_redkroft_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Cytując jednego z Jurorów: world class design. Kiedy słyszymy, że rodzinna firma z małego miasteczka na Mazurach zamawia logo u znanego studia projektowego myślimy, że chodzi o producenta ekologicznej żywności lub miodów pitnych zamkniętych w designerskich opakowaniach mających podbić gusta wielkomiejskich hipsterów. Kiedy jednak Jury zobaczyło identyfikację marki Heimdall produkującej zaginarki dekarskie poczuliśmy się jakbyśmy zostali zaproszeni do lotu w kosmos. Odważnie poprowadzona identyfikacja, bezbłędnie funkcjonalna i do szpiku nowoczesna sprawiła, że przez chwilę mieliśmy wrażenie, że Cape Canaveral przeniósł się do Węgorzewa.

Wyróżnienie trafiło do Acapulco Studio za oprawę graficzną książki NOLENS VOLENS czyli chcąc nie chcąc.

Acapulco_Studio_NOLENS_VOLENS_czyli_chcąc_nie_chcąc_projekt-roku_exspace

Acapulco_Studio_NOLENS_VOLENS_czyli_chcąc_nie_chcąc_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Jury pragnie wyróżnić książkę Nolens Volens jako przykład idealnej harmonii wydawniczej. Od pięknej i pełnej szacunku dla treści szaty edytorskiej, wraz z fenomenalnymi ilustracjami, humorystycznie interpretującymi starożytne motywy i kanony, po wysmakowaną produkcję, dzięki której książka wręcz świeci w witrynach księgarni. Każda rozkładówka to pełna śmiałego dynamizmu i koloru opowieść, wzbogacająca treść współczesnymi kontekstami. Łacina – tak zwany martwy język – i jej sentencje zyskały nowe, barwne życie.

Idea

Kategoria Idea przyniosła nagrodę albumowi muzycznemu „Biały Tunel” autorstwa Krystiana Berlaka i Kamila Pietrzaka, wydanego przez Alkopoligamia.com.

Biały_tunel_Krystian_Berlak_projekt-roku_exspace

Biały_tunel_Krystian_Berlak_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Pomysł aby wprowadzić odbiorcę do wymyślonego świata po ścieżce wyznaczonej koordynatami, postawić słuchacza przed tunelem czasoprzestrzennym i pozwolić mu przenieść się do świata muzyki Piotra Szmidta (Ten Typ Mes), Bartosza Tkacza i Bartka Pietrzaka (Szogun). Pomysł aby zagłębiać się w projekcie według przemyślanych posunięć marketingowych, po kawałku. To wszystko zasługuję na nagrodę. W świecie konsumującym wszystko 24/7, pędzącym w kierunku globalnego wrzasku, w którym trudno jest wyłapywać subtelności praca, która odcina nas od tego szumu i daje się uwieść swoją pustką, swoim poukładaniem jest na wagę złota.

Wyróżnienie przypadło Beacie „Barrakuz” Śliwińskiej za plakat powstały jako część kampanii firmy Durex „Głośni w łóżku”.

Głośni_w_łóżku_plakat_BARRAKUZ_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Jury postanowiło wyróżnić projekt powstały jako część kampanii firmy Durex „Głośni w łóżku”, jako przewrotną odpowiedź na zadany brief. Beata Śliwińska stworzyła „dotykalny” plakat, który nabiera życia w rękach odbiorcy, pozwala na samodzielne (lub z kimś) budowanie obrazu bliskości. To nie tylko forma oddającą ideę wspólnego odkrywania przyjemności, ale także interpretacja niełatwego tematu zrealizowana z wyjątkowym smakiem. 

Projekty dla instytucji publicznych

W tej kategorii nagrodzono studio Redkroft za kompleksowe opracowanie identyfikacji miasta Chrzanów.

Chrzanów_redkroft_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Nagroda przyznana po gorących dyskusjach: kompleksowe opracowanie miejskiej identyfikacji, jeszcze niewdrożone. Jury doceniło zarówno dystans i żartobliwość, jak i profesjonalizm podejścia do formalnej i nieformalnej komunikacji Miasta Chrzanowa. Przekorne potraktowanie typografii i kalambur „Ja to Chrzanów” chcielibyśmy zobaczyć na żywo, nawet mimo to, że być może nasz kraj jeszcze do takiej odwagi nie dojrzał. Nagrodę traktujemy jako życzenie, aby w drodze negocjacji z Zamawiającym koncepcja nie zatraciła swojego nowoczesnego, przewrotnego charakteru.

Wyróżniono zaś oprawę wizualną wystawy autorstwa Grupy Projektor pt. „Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci”.

Barbara_Hoff._Polskie_Projekty_Polscy_Projektanci_Grupa_projektor_projekt-roku_exspace

Barbara_Hoff._Polskie_Projekty_Polscy_Projektanci_Grupa_projektor_projekt-roku_exspace

Komentarz jury

Jak trudno jest graficznie ubrać wystawę wielu z nas wie. Wyzwanie przed autorem identyfikacji do wystawy Barbara Hoff. Polscy Projektanci, Polskie Projekty było podwójne, należało skroić projekt, w który zmieszczą się archiwalne materiały poświęcone ikonie polskiej mody, a jednocześnie nie zostać przez tę mocną osobowość przygnieciony. To się udało, projekt taktownie koresponduje, nie stara się schlebiać, wychodzi na niepodległość będąc przy tym bardzo szykownym outfitem dla projektów kultowego Hofflandu. 

Projektowanie przyjazne środowisku

Jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody w kategorii Projektowanie przyjazne środowisku.

Przyznano natomiast dwa wyróżnienia – otrzymali je: grupa zespół wespół za broszurę i animacje stworzone na potrzeby kampanii „Clearance. Bagienne strefy buforowe”, oraz studio Suprematic za identyfikację marki Chosen By – moda cyrkulacyjna. 

Clearance. Bagienne strefy buforowe / komentarz jury

zespół-wespół_Clearance_Bagienne_strefy_buforowe_projekt-roku_exspace

Wyróżnienie dla publikacji „Clearance.Bagienne strefy buforowe” to wyraz wdzięczności za odpowiedzialne podejście do tematu strategii wdrażania bagiennych stref buforowych. Dla zgoła nieestetycznego zagadnienia Zespół Wespół dobrał adekwatną i wdzięczną formę graficzną, dopełniając ją ekologiczną produkcją – drukiem risograficznym na papierze z recyklingu. Towarzyszące publikacji animacje konsekwentnie kładą akcenty na najistotniejsze szczegóły, prezentując treść w sposób przystępny i nienachalny. Życzymy sobie więcej równie trafnych realizacji, popularyzujących tematy fundamentalne dla naszego środowiska.

Chosen By — moda cyrkulacyjna / komentarz jury

Chosen_By_moda_cyrkulacyjna_Suprematic_projekt-roku_exspace

Projekt „Chosen By” to nowy sposób myślenia o tworzeniu marki, to odpowiedzialność za decyzje projektowe, to świadomość ekologiczna w kontekście produkcji. Studio Suprematic postanowiło ograniczyć branding do minimum, przenosząc koszty z druku opakowań na inwestycję w certyfikowane papiery ekologiczne. Jest to szczególnie adekwatna odpowiedź projektowa na potrzeby marki, której ideą przewodnią jest promowanie wiedzy o zaletach świadomych zakupów i budowanie społeczności świadomej zagrożeń środowiskowych wynikających z przemysłu fast-fashion. Pragnęlibyśmy, aby podobne idee przyświecały również firmom bez wizytówki „eko”.

Impakt Społeczny

Nagroda w tej kategorii trafiła do Kuby Rudzińskiego ze Studio Lekko za akcję „List” oraz stworzony na jej potrzeby krój pisma „Transparent”.

krój_pisma_transparent_Kuba_Rudziński_Studio_Lekko_projekt-roku_exspace

krój_pisma_transparent_Kuba_Rudziński_Studio_Lekko_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Akcja artystyczna „List” będąca krytyką niebyłych wyborów, nawiązująca do happeningu Tadeusza Kantora stała się jednym z aktywatorów protestów ulicznych. Nie w prostym przyczynowo-skutkowym wymiarze ale jako swoisty symbol, że powinno się wyrażać swój sprzeciw nawet w tych, trudnych czasach pandemii. Sama akcja wizualnie i merytorycznie nienaganna była szeroko komentowana w mediach krajowych a wszystkie działania związane z fizycznymi pozostałościami po wydarzeniu – mamy takie wrażenie – spowodowały wzrost świadomości czym protest jest, i jakie mogą być jego konsekwencje. Jury docenia formę – w tym formę wizualną – tej inteligentnej manifestacji poglądów, a także docenia wysoką kulturę podjętego dialogu z władzą mimo skrajnie niesprzyjających warunków.

Wyróżniono zaś plakat „Uwaga zły panAnny Frydrych.

Uwaga_zły_pan_anna_frydrych_projekt-roku_exspace

komentarz jury

Plakat, który chyba wygrał już chyba wszystko. Plakat-znak, plakat, który jako praca nagrodzona w konkursie AMS miał możliwość ekspozycji w całej Polsce i… Dał radę, zwrócił uwagę na temat przemocy wobec zwierząt, wziął udział w dyskusji bardzo dziś aktualnej. Rzadko się zdarza takie połączenie, w którym forma komunikuje trudny i rozległy temat w taki sposób, aby był on zrozumiały dla bardzo szerokiego grona odbiorców. 

Świeża krew

Nagroda w kategorii świeża krew trafiła w ręce Karoliny Gdaniec za projekt Opakowań dla Bydgoszczy.

seria_opkowań_dla_bydgoszczy_Karolina_Gdaniec_projekt-roku_exspace

komentarz jury

„Opakowania dla Bydgoszczy” to samograj, gotowy „zestaw–marka”. Autorka przemyślała go od podstaw – zdefiniowała problem i rozwiązała go na wielu poziomach, tworząc projekt dopracowany pod względem graficznym i produkcyjnym. Apetyczny, zawadiacki, gotowy do wdrożenia. Drogie Biuro Promocji Miasta Bydgoszcz, czekamy na telefon do Karoliny Gdaniec!

Wśród prac wyróżnionych znalazły się publikacje: „Sisters of Europe” Karoliny Grzelak oraz „Co to typo?” Marii Gumulak.

Sisters of Europe / komentarz jury

Sisters_of_Europe_projekt-roku_exspace

Publikację „Sisters of Europe” wyróżniła spośród zgłoszonych prac nie tylko jakość wizualna, ale także wrażliwość i zaangażowanie autorki w powstanie treść publikacji. Bardzo aktualny temat – głos kobiet z całej Europy – został ujęty w formę jednocześnie silną i efemeryczną, surową i zniuansowaną, różnorodną i wewnętrznie spójną. Zabiegi typograficzne i ilustracyjne kładą nacisk na kluczowe treści i hasła, a całość dopełnia poezja wrzuconych luźno polaroidów. Projekt całościowy, mocny, dzisiejszy.

Co to typo? Książka dla dzieci o literach / komentarz jury

co_to_jest_typo_Książka_dla_dzieci_o literach_Maria_gumulak_projekt-roku_exspace

Lekka i przyjemna, a przede wszystkim profesjonalnie przygotowana książka podsuwająca „dorosły” temat dzieciom. Publikacja subtelnie lecz z fantazją zachęca do zapoznania się z pojęciem typografii. Maria Gumulak bardzo wyraźnie zakreśliła wiek grupy docelowej i podjęła się analizy odbiorcy, przeprowadziła warsztaty w celu przetestowania materiału przez dzieci. Podczas obrad Jury projekt został szczególnie doceniony przez wydawców

Laureatom i finalistom gratulujemy!

Projekty Laureatów i Finalistów do zobaczenia tutaj

Zdjęcia materiały prasowe Laureatów i organizatora

+ Projekt Roku website  



marketing_wystawienniczy_exspace

wizytówki

Komentarze:

loading
Super projekt, gratulacje!
skomentowany przez    Marek    01 grudzień 2020, 18:54 obserwuj post
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.